Algemene informatie

Voorkom vervelende verrassingen op reis. Check voor vertrek alle risico’s en andere belangrijke informatie in het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Naar website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

In de bijgevoegde PDF vindt u alle informatie rondom ziekteverzuim tijdens de coronacrisis.

Is uw klant, als Nederlandse reiziger, gestrand in het buitenland door de wereldwijde maatregelen tegen het coronavirus? Vraag uw klant dan om zich direct te registeren via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dan gaan de reisbranche, luchtvaartmaatschappijen, verzekeraars en overheid aan de slag om uw klant te helpen veilig terug te keren.

www.bijzonderebijstandbuitenland.nl
Het nieuwe centrale meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland is een gezamenlijk initiatief van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de Rijksoverheid om gestrande Nederlandse reizigers te helpen. Op de website van het Verbond van Verzekeraars leest u meer over de details en de totstandkoming van www.bijzonderebijstandbuitenland.nl.

Telefonische bijstand
Heeft uw klant geen internet of heeft uw klant hulp nodig bij het invullen van het online registratieformulier? Dan kan uw klant 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen naar +31 247 247 247. Houd er echter rekening mee dat het momenteel door de omstandigheden druk is, waardoor uw klant misschien niet direct geholpen kan worden.

Ziekmeldingen
Wij adviseren u op de volgende wijze om te gaan met ziekmeldingen, arbeidsongeschiktheid, preventieve maatregelen en quarantaine. We vertrouwen erop dat u onze adviezen hierin opvolgt.

Ziekmelden: alleen als de medewerker te ziek is om te werken
Bij uw arbodienst en verzuimverzekeraar meldt u alleen uw medewerker ziek indien deze te ziek is om te werken. Dus indien uw medewerker in quarantaine verblijft maar niet te ziek is om te werken, dan kan/hoeft u uw medewerker niet ziek te melden.

Wanneer er door de huidige situatie geen werk is voor uw werknemer(s) is dat absoluut geen reden om deze werknemer(s) te melden op uw verzuimverzekering. Daar biedt een verzuimverzekering geen dekking voor en heeft de Nederlandse overheid andere regelingen voor in het leven geroepen. Zie daarvoor onderstaande tekst over het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW).

Medewerker meldt zich beter na arbeidsongeschiktheid en kan of mag nog niet terugkomen op het werk
Bij herstel sluiten we het ziektedossier of vragen we u het ziektedossier te sluiten. Als de betreffende werknemer vervolgens om een andere reden dan ziekte niet kan werken, bijvoorbeeld omdat hij / zij om preventieve redenen in quarantaine moet blijven, het bedrijf ondertussen gesloten is of geen werk voorhanden heeft, is er geen verzekeringsdekking voor de eventuele loondoorbetaling.

Betaalt de verzekeraar het (ziekte)verzuim?
Let er op dat de verzuimverzekeraar enkel een uitkering aan u verstrekt indien de medewerker te ziek is om te werken. Als iemand om een andere reden dan ziekte niet kan werken, bijvoorbeeld omdat hij / zij om preventieve redenen in quarantaine moet blijven, of een bepaald gebied niet mag verlaten, is er geen verzekeringsdekking voor de eventuele loondoorbetaling.

Ziek is ziek, maar maak geen oneigenlijk gebruik van uw verzuimverzekering!
Is een werknemer daadwerkelijk te ziek om te werken, dan biedt de verzuimverzekering dekking.

Heeft u door het coronavirus (tijdelijk) geen werk, is uw bedrijf inmiddels gesloten, kunnen werknemers niet naar het bedrijf komen en zijn zij ook niet in staat om thuis te werken; geen redenen om ziek te melden! De verzuimverzekering biedt hiervoor geen dekking. Voor dit soort situaties is juist het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) in het leven geroepen.

Het coronavirus heeft grote gevolgen voor een groot aantal ondernemers. Hoe kunt u de financiële impact verkleinen?
Eén van de opties is werktijdverkorting. Heeft u tijdelijk minder werk door bijzondere omstandigheden? Dan kunt u voor uw personeel werktijdverkorting aanvragen. Hoe werkt dat precies? En wat zijn de aandachtspunten?

Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)
Door de gevolgen van het coronavirus wordt de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) ingezet in plaats van de Werktijdverkorting. NOW vergoedt de loonkosten tot een maximum van 90 procent als er sprake is van meer dan 20 procent omzetverlies vanaf 1 maart 2020. NOW geldt ook voor werknemers met een flexibel contract, zoals oproepkrachten. De NOW kent geen eigen risicotermijn.

Omzetverlies
Hoeveel procent van uw loonkosten wordt vergoed, hangt af van uw omzetverlies. Zo ontvangt u bij 100 procent omzetverlies, 90 procent van uw loonkosten. Heeft u 50 procent omzetverlies, dan krijgt u een tegemoetkoming van 45 procent van de loonsom.

Eenmalig verlengen NOW
U kunt NOW direct benutten voor een periode van drie maanden. Daarna kunt u eenmalig verlengen voor opnieuw drie maanden. U mag dan in deze periode geen personeel ontslaan vanwege bedrijfseconomische redenen. U moet de lonen gewoon doorbetalen.

Tip
Binnenkort kunt u NOW aanvragen. Houd hiervoor de website van de Rijksoverheid goed in de gaten.

Hier leest u alvast wat informatie over de NOW.

Het Verbond van Verzekeraars heeft de belangrijkste en meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Je vindt alle vragen en antwoorden op deze pagina.

Download de handout pdf hier.

Op 1 april was het webinar "Continuïteitsdoelen behalen in tijden van crisis".

Kon je er live niet bij zijn?
Klik hier om het webinar terug te kijken om inspiratie op te doen voor jouw business!

Download hier de presentatie van Frans de Groot.

Winnaars van het boek
Tamara, Marie-Leontine, Niels en Sabine.

Op 2 april was het webinar "Steunpakket Webinar - deel 2: Praktische informatie over uitvoering van de maatregelen".

Kon je er live niet bij zijn?
Klik hier om het webinar terug te kijken om goed geïnformeerd te blijven!

Downloads
Download hier de handout die tijdens het webinar is uitgedeeld.

Wat er in het webinar is besproken (inclusief tijdsaanduidingen)

Wil je extra informatie en up-to-date blijven?

Informatie Mandaat

Wij nemen de huidige situatie die nu speelt met betrekking tot het coronavirus zeer serieus. Als bedrijf houden wij ons aan de richtlijnen vanuit de overheid. Wij houden voor nu een periode aan tot en met 31 mei. Dit om verspreidingskans te beperken en hiermee de gezondheid voor u en onze medewerkers voorop te stellen.

De uitgangspunten die wij hanteren:

Meer Weten?

Heeft u vragen of is er iets niet duidelijk? Neem gerust contact met ons op.

Per 20 maart 2020 bieden wij alleen nog maar de ziekteverzuimverzekering met een eigen risicotermijn vanaf 30 dagen aan. Zodra dit wijzigt informeren wij u.

Mandaat Assuradeuren zal in volmacht bij geen enkele inkomensverzekeraar met ingang van 20 maart 2020 een eigen risico periode (wachtdagen) van 10 en 20 dagen aanbieden. Wij volgen hiermee het beleid van de (meeste) verzekeraars.

Let op de verzekeringsdekking!

De Rijksoverheid heeft verschillende maatregelen ingesteld om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Eén van deze maatregelen is het sluiten van de horeca.
Omdat het bezorgen van eten nog wel mag, gaan veel mkb-bedrijven tijdelijk eten bezorgen terwijl ze dat normaal niet doen.
De vraag is dan; is dit wel verzekerd?
Normaal is de activiteit ‘bezorgen’ niet verzekerd voor vervoermiddelen die zijn verzekerd op de verkeersverzekeringen en voor elektrische fietsen op de Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB) bij gebruik door restauranthouders.

We helpen graag door in te spelen op de tijdelijke behoefte van het mkb bij het bezorgen van eten. Daarom is, onder bepaalde voorwaarden, het tijdelijk mogelijk om bezorging van eten door mkb-bedrijven mee te verzekeren.

De motorrijtuigenverzekering van het horeca-bedrijf en dat van de eigenaar.
Het merendeel van de verzekeraars verleend nu automatisch dekking voor het bezorgrisico voor het motorrijtuig van het bij hen verzekerde horeca-bedrijf.
Hierbij wordt uitgegaan van de bestaande dekking. Uitbreiding van WA naar WA Casco is niet mogelijk zo lang bezorging van maaltijden is verzekerd.

Niet iedere verzekeraar volgt dus de bestaande dekking en biedt dus uitsluitend dekking voor het WAM risico.

Datzelfde geldt voor het verzekerde motorrijtuig van de ondernemer.

Helaas neemt niet iedere verzekeraar hetzelfde standpunt in en kan het bezorgrisico op de WA-en casco dekking alleen worden verleent indien dit vooraf aan verzekeraars is gemeld.
Of het bezorgrisico kan worden meeverzekerd is dan afhankelijk van snelheid waarmee maaltijden moeten worden bezorgd en de frequentie, met welke voertuigen, regio, de gemiddelde leeftijd van de bezorgers en of de bestuurder in vaste dienst is met minimaal 3 jaar rijbewijs.

Let wel: alleen voor bedrijven die nu vanwege de corona overgaan tot maaltijdbezorging!
Deze dekking geldt totdat de maatregelen vanwege het coronavirus worden ingetrokken met betrekking tot de sluiting van de horeca.

Inzet motorrijtuigen van werknemers
Motorrijtuigen van werknemers die door het horeca bedrijf worden ingezet zijn niet verzekerd. Schade aan het voertuig van de werknemer valt ook niet onder de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering of de schadeverzekering voor bestuurders.

Advies om SVI bij te sluiten
Wij wijzen u er op dat deze dekkingen een secundaire (vangnet)dekking bieden. Voor schade die tijdens het bezorgen kan ontstaan, wijzen wij u op de mogelijkheid om te zorgen voor een Schade Verzekering Inzittenden (SVI) op de motorrijtuigen waarmee uw klant laat bezorgen.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Maaltijdbezorging is veelal uitgesloten op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en wordt nu tijdelijk gedekt. Op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering blijven de al bestaande uitsluitingen van kracht. Uitgesloten blijft dus de bezorging met motorrijtuigen waaronder scooters en e-bikes.

Elektrische fietsen
Het bezorgen van maaltijden met elektrische fietsen valt eveneens niet onder de tijdelijke uitbreiding van de dekking. Dit dient vooraf met verzekeraars te worden overlegd!

Wijziging van de bedrijfsactiviteiten – verzekerde hoedanigheid op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is nu dekking voor de bedrijfsactiviteiten van verzekeringnemer en eventuele medeverzekerden zoals die bij de verzekerde hoedanigheid in de polis genoemd staan. Wanneer een bedrijf andere activiteiten (erbij) gaat verrichten, zijn deze niet standaard meeverzekerd. Verzekeringnemer (uw klant) dient deze nieuwe activiteiten aan ons door te geven, waarna beoordeeld wordt of en hoe deze meeverzekerd kunnen worden.

Advies: geef maaltijdbezorging door
Indien u relatie nu vanwege het coronavirus overgaat tot maaltijdbezorging dan adviseren wij u contact met ons op te nemen.

Gebouwen/inhoudverzekering
Leegstand of wijziging van de bestemming dient direct gemeld te worden. De risico-wijziging zal door ons beoordeeld worden.

Afhankelijk van de aard van de wijziging of de te verwachte duur van de leegstand wordt de verzekeringsdekking aangepast.
Vanwege de coronacrises zijn een aantal verzekeraars coulanter met name de premieverhoging bij leegstand.

Bedrijfsschade
Loopt uw bedrijf inkomsten mis door het coronavirus? Dan kunt u geen beroep doen op de bedrijfsschadeverzekering. Op deze verzekering is er alleen dekking als er sprake is van materiële schade en dat is hier niet het geval.

Informatie schadeverzekeringen

Markel

Thuiswerken
Markel beschikt over technische voorzieningen om medewerkers op de gebruikelijke wijze vanuit huis te laten werken. Om verspreiding van het virus tegen te gaan zullen medewerkers thuiswerken. De werkzaamheden zullen op de reguliere wijze zo veel mogelijk doorgaan.

Geen klantafspraken
Om verdere verspreiding te voorkomen, heeft Markel ervoor gekozen tot 28 april a.s. geen klantafspraken te doen. Indien gewenst kan er wel een bel- of eventueel skype afspraak ingepland worden.

Vervolg
Begin april zullen wij u nader informeren. Indien noodzakelijk nemen wij al eerder contact met u op.

Bereikbaarheid
Wij zijn ook nu telefonisch te bereiken. U kunt contact opnemen met uw vaste contactpersoon (vaste nummers staan doorgeschakeld, echter door overbelasting van het system kan het voorkomen dat er geen verbinding tot stand komt. Via de hieronder genoemde mobiele nummers kunt u uw contact persoon ook bereiken) of via ons algemene telefoonnummer 010 798 1000 of info.nl@markel.com.

Acceptatie Beroepsaansprakelijkheid
Anouk Janssens - 06-12386395
Bas Luiten - 06-24806799
Cindy Frishert - 06-28492146
Matthijs de Meyere - 06-23620555
Mike van der Goot - 06-28359200
Reinier Plucker - 06-28361658
Robbert Bousie - 06-28359144
Vivian Razenberg-Hoogerwaard - 06-28359211

Acceptatie Bedrijfsaansprakelijkheid
Gerben van Dijk - 06-13219672
Jenny Storm-van Steeg - 06-28664021
Sandra de Waard - 06-53328629
Sanghieta Mattao - 06-53328629

Acceptatie Bestuurdersaansprakelijkheid
Bjorn vd Poel - 06-28325448
Marjorie Kartodikoro - 06-41597098

Claims
Emke Tielens - 06-28758529
Floor de Keizer - 06-45198179
Henk Jan Sonneveld - 06-28758528
Matthijs de Leng - 06-43056089
Roel Lok - 06-41017707

Finance
Fieneke Dierckx - 06-14883641

Algemeen
Bob Dorhout Mees – 06-10070929
Eelco de Jong - 06-24897126
Elvera Sloos - 06-15252109
Nando Jansen - 06-18742912
Sjanil Bansraj - 06-23516256
Vincent van Wing - 06-53694779

Allianz

Vragen over het coronavirus
De aangescherpte maatregelen rondom het coronavirus dringen nog verder in onze samenleving door. Dit zien wij ook terug in de vragen die wij van u ontvangen, waarvoor dank. De veelvoorkomende vragen hebben wij op een rij gezet in een Q&A.

Onderhoud- en naverrekeningsproces over 2019 is gestart
Het aanleveren van gegevens voor onderhoud en naverrekeningen over 2018 verloopt digitaal via de mkb-portal allianzbedrijven. Inmiddels is ook het onderhoud- en naverrekeningsproces over 2019 gestart. Bij sommige adviseurs roept dit vragen op.

Nu nog meer offertes mogelijk via de mkb-portal
Sinds deze week zijn de offertemogelijkheden voor onze Brand- en Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen uitgebreid. Bent u nieuwsgierig? Ga dan nu naar de mkb-portal. U kunt voor nog meer bedrijfsactiviteiten direct een premie offreren.

Q&A over de coronacrisis

De coronacrisis stelt onze samenleving voor grote uitdagingen. Ontvangt u vragen van uw relaties over de coronacrisis en hun verzekeringen? De veelvoorkomende vragen en onze antwoorden daarop vindt u deze Q&A.

Lees meer

Veilig digitaal thuiswerken

Voor een groot aantal bedrijven is het gelukkig mogelijk dat hun werknemers digitaal thuis kunnen werken. Thuiswerken brengt echter risico’s met zich mee. Graag geven wij u een aantal tips over veilig digitaal thuiswerken.

Lees meer

Bewegen voor een goed doel

In deze bijzondere periode, waarbij al onze medewerkers thuiswerken en waarbij verbondenheid nog belangrijker is, zien wij nieuwe initiatieven ontstaan. Zo is een aantal medewerkers gestart met een mooi initiatief; bewegen voor een goed doel.

Lees meer

Coronachecklist voor ondernemers met wagenparken

Door de coronacrisis hebben diverse ondernemers hun wagenpark noodgedwongen stilgezet. Of zijn ze overgegaan op thuisbezorging. Dit brengt ook andere risico’s in de bedrijfsvoering met zich mee. Met deze checklist kunt u hen helpen.

Lees meer

Luister mee en laat u inspireren: de Allianz Scenario Sessies!

Als nooit tevoren is de toekomst voor de BV Nederland onduidelijk. Hoe gaat u hier mee om in de advisering van uw klanten? Luister nu onze podcasts, waarin Maarten Bouwhuis verschillende scenario’s bespreekt met experts op het betreffende vakgebied.

Lees meer

Preventietips voor het herstarten van een bedrijf

Diverse bedrijven hebben afgelopen maanden stilgelegen en starten nu weer op. Het opnieuw opstarten na een tijdelijke stillegging kan specifieke gevaren opleveren. Download nu onze factsheet met tips, waarmee u die risico’s voor uw relaties kunt beperken.

Download hier

Indexatie bedrijfsmatige glasverzekeringen

Per 1 juli 2020 indexeren wij de bedrijfsmatige glasverzekeringen. Dit doen wij op basis van de generieke herbouwwaarde-index voor de utiliteitsbouw. De index is met 2,5% gestegen. Deze premie-aanpassing geldt voor nieuwe en bestaande verzekeringen.

Lees meer

Vragen en antwoorden over de coronacrisis

Ontvangt u vragen van uw relaties over de coronacrisis en hun verzekeringen? Of bent u op zoek naar oplossingen om uw relaties te helpen? De veelvoorkomende vragen en onze antwoorden daarop vindt u deze Q&A.

Lees meer

Allianz Global Assistance

Nederland is een fietsland. Van jong tot oud, veel mensen maken dagelijks gebruik van de fiets. Maar helaas is fietsdiefstal in Nederland nog steeds de meest voorkomende vorm van criminaliteit. Omdat dieven steeds slimmer en brutaler worden, is het belangrijk om de fiets overal goed op slot te zetten. Maar hoe kan uw klant dit het beste doen? Wij geven een aantal tips.

Bekijk de tips

Sinds juni zijn de reisbeperkingen versoepeld. Ook is het sinds die tijd weer mogelijk om kortlopende reisverzekeringen af te sluiten. We zien dan ook een duidelijke toename in het aantal aanvragen voor deze verzekeringen. Het is prettig om te merken dat mensen weer een reis plannen. Daardoor zien we ook dat er nieuwe informatiebehoefte ontstaat. Klanten zijn nu meer op zoek naar de dekking van de reisverzekering tijdens een reis. Ons Service Team krijgt vaker te maken met vragen over het op reis zijn, de medische dekking en de dekking bij een verschuiving van een kleurcode, zoals onlangs in Portugal. We hebben daarom dit onderdeel verduidelijkt in de FAQ.

Bekijk de FAQ

Wereldwijd worden maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hierdoor kunnen Nederlandse reizigers in de problemen komen. De Nederlandse reisorganisaties hebben afgelopen week al alles op alles gezet om zoveel mogelijk reizigers terug te halen, maar er zijn ook reizigers die op eigen gelegenheid op reis zijn.

Voor Nederlandse reizigers die nu in het buitenland zijn en die geen beroep kunnen doen op hun reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij, is het platform www.bijzonderebijstandbuitenland.nl opgericht. Dit platform is een gezamenlijke aanpak van de reisbranche, verzekeraars, luchvaartmaatschappijen en het Ministerie van Buitenlandse Zaken om gestrande Nederlandse reizigers op te halen en terug te brengen naar Nederland.

Alarmcentrale in actie
Normaal werken de vier alarmcentrales in toerbeurt bij calamiteiten. Deze calamiteit is echter zo groot, dat de vier alarmcentrales de handen ineen geslagen hebben. En zelfs dan wordt dit nog een pittige klus, juist omdat het reguliere vliegverkeer vrijwel tot stilstand is gekomen en er een intensieve samenwerking met Buitenlandse Zaken nodig is om de repatriëring mogelijk te maken. Allianz Partners neemt de coördinatie van een aantal verre bestemmingen voor haar rekening. Dit doen wij naast het reguliere werk voor onze eigen klanten. Dat betekent dat het op onze alarmcentrale drukker kan zijn dan normaal. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Heeft u klanten in het buitenland?
Niet-medische repatriëring is niet verzekerd op de reisverzekering. De alarmcentrales werken in dit geval voor het platform. Als u klanten in nood heeft, dan kunt u ze verwijzen naar www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Centrale administratie van alle in het buitenland verblijvende reizigers is noodzakelijk om deze grootschalige actie op een gecoördineerde wijze uit te kunnen voeren. Allianz Partners zal dan ook geen hulpverzoeken aannemen die buiten het platform om komen.

Hoe werkt het platform?
Na centrale aanmelding proberen de alarmcentrales zo snel mogelijk vervoer voor de gestrande reizigers te regelen. Het streven is om binnen 72 uur vluchtgegevens door te geven. De aanmeldingen worden verdeeld naar bestemming. Het kan dus goed zijn dat uw klant geholpen wordt door een van de andere drie alarmcentrales. Het vervoer is niet verzekerd en ook niet gratis. De klant betaalt voor het vervoer een eigen bijdrage van € 300,- voor een bestemming in Europa en € 900,- buiten Europa. Mocht de klant via een ANVR-aangesloten reisorganisatie geboekt hebben, dan kan hij mogelijk een beroep doen op de gratis hulp van de reisorganisatie.

Wat betekent dit voor de reisverzekering?
Wij verlengen de reisverzekeringen coulancehalve automatisch tot het eerste moment dat de klant in de gelegenheid is om naar huis terug te keren. Wij vragen hiervoor geen extra premie. Als de klant besluit niet terug te keren naar huis, dan is dit op eigen risico. Een kortlopende reisverzekering kan niet verlengd worden. Een doorlopende reisverzekering die recht heeft op verlenging kan niet gewijzigd worden. Wij benadrukken hierbij dat uw klant altijd een schadebeperkingsplicht heeft. Wijs uw klant hierop als hij besluit om toch op zijn bestemming te blijven, ondanks het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken om naar huis te komen.

Vragen?
Wilt u meer informatie of wilt u hulp aanvragen? Dan kunt u kijken op de website www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Hier vindt u het registratieformulier. U kunt ook contact opnemen met het 24/7 contactcenter van BuZa op telefoonnummer +31 247 247 247. Op de FAQ op onze website vindt u meer informatie over onze verzekeringen.

Wij hopen zo snel en goed mogelijk alle Nederlanders weer veilig thuis te brengen. Alvast hartelijk dank voor uw steun en begrip.

Veel landen hebben reisbeperkingen ingesteld om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Daarom is het vaak niet meer mogelijk om te reizen. Om die reden hebben wij besloten om per direct de verkoop van onze kortlopende reis- en annuleringsverzekeringen stop te zetten voor reizen met een vertrekdatum vóór 1 juni 2020. Voor onze doorlopende verzekeringen geldt dat deze nog wel kunnen worden afgesloten, maar dat de reisverzekeringen alleen dekking bieden voor reizen met een vertrek vanaf 1 juni 2020. Hieronder leest u wat dit betekent.

Welke producten zijn stopgezet?
Voor deze kortlopende producten geldt dat ze niet meer afgesloten kunnen worden voor reizen met een vertrekdatum tot 1 juni:

Welke producten kunnen alleen nog afgesloten worden met een latere vertrekdatum?
Voor deze doorlopende producten geldt dat ze alleen nog afgesloten kunnen worden voor reizen met een vertrekdatum vanaf 1 juni:

De ingangsdatum van de verzekering kan echter wel vóór 1 juni liggen. Als de klant immers de komende periode een reis boekt met een vertrekdatum vanaf 1 juni, dan zal er vaak wel behoefte zijn aan een dekking voor annulering tussen het moment van boeken en 1 juni.

Deze wijzigingen gelden alleen voor nieuw af te sluiten verzekeringen.

Per wanneer gelden deze aanpassingen?
De aanpassingen gelden per vandaag, 27 maart 2020. Uiteraard houden we de situatie in de gaten en informeren we u als we hieraan iets wijzigen.

Wat betekent dit voor u?
Maakt u gebruik van Allianz Assist? Dan hoeft u niets te doen. Wij hebben de aanpassingen in ons systeem doorgevoerd. Maakt u gebruik van uw eigen systeem? Dan vragen we u om:

Vragen?
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze collega’s van het Service Team. Dit kan telefonisch via telefoonnummer 020 – 561 8848. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:00 en 18:00 uur en op zaterdag tussen 09:00 en 17:00 uur.

Wanneer is er wel recht op premierestitutie van de Kortlopende Reisverzekering?
Annuleert de klant de reis voor de vertrekdatum op de polis? Dan heeft de klant altijd recht op restitutie van de volledige premie voor de reisverzekering. Voor de combinatieverzekering (Reis + Annulering) geldt dat er alleen recht is op restitutie van de premie voor de reisverzekering, maar dus niet voor de premie van de meegesloten annuleringsverzekering. Deze dekking is namelijk al ingegaan op het moment dat de klant de verzekering afsloot.

Wanneer is er geen recht op premierestitutie van de Kortlopende Annuleringsverzekering?
Voor de Kortlopende Annuleringsverzekering heeft de klant geen recht op premierestitutie. Dit omdat de dekking al is ingegaan op het moment dat de klant de verzekering afsloot.

Let op: er is een uitzondering. In deze situatie heeft uw klant wel recht op premierestitutie van de Kortlopende Annuleringsverzekering:

  1. De annuleringsverzekering is gesloten vóór 1 november 2019 (voorwaarden P-AV18), én,
  2. De reis is door de touroperator geannuleerd.

De voorwaarden van die verzekeringen zijn duidelijk, namelijk dat dit een geldige reden is voor het beëindigen van de verzekering en dat daardoor recht op restitutie bestaat. Dit betreft slechts enkele verzekeringen.

GROEIKANS IN CORONATIJD: FIETSVERZEKERINGEN

De verkoop van e-bikes stijgt nog steeds elke dag. Volgens Bovag is de elektrische fiets tegenwoordig goed voor zo'n 70% van de omzet. En gezien de coronatijd is de verwachting dat de aanschaf van deze fietsen alleen maar meer zal stijgen. Misschien gaat uw klant de elektrische fiets wel gebruiken om straks weer naar zijn werk te fietsen, als alternatief voor het openbaar vervoer. Of misschien maakt hij liever recreatieve tochten. Wat het doel ook is, er kan altijd iets met de fiets gebeuren. Schade, of nog erger: diefstal. Gelukkig biedt de fietsverzekering van Allianz Global Assistance uitkomst.

Lees meer op Extranet

NIEUWE TELEFOONCENTRALE

Altijd goed bereikbaar zijn is in ons vak cruciaal. Daarom beginnen we volgende week met de implementatie van een nieuw telefoniesysteem voor onze alarmcentrale. Met deze upgrade zijn we weer helemaal up-to-date en kunnen we nog meer services aan uw en onze klanten bieden. Wat dit voor u en uw klanten betekent, leest u in dit bericht.

Lees meer

UPDATE FAQ CORONAVIRUS

De afgelopen periode zijn bijna alle gestrande reizigers in het buitenland gerepatrieerd. Daarnaast krijgen we steeds meer signalen dat we deze zomer weer mogen reizen. Voor ons een logisch moment om ons overzicht van meest gestelde vragen rondom COVID-19 aan te passen.

Bekijk alle wijzigingen

De huidige coronapandemie heeft de reisbranche op zijn kop gezet. Veel reizigers zijn afwachtend om te boeken door onzekerheid in het reisadvies van hun bestemming. Het Dekkingsoverzicht Covid-19 biedt u op eenvoudige wijze inzicht in de dekkingen rondom Covid-19.

Avéro Achmea

In de volmacht heeft u de mogelijkheid de doorlopende Reis- en annuleringsverzekering van Avéro Achmea aan te bieden. De impact van het coronavirus (COVID-19) op mensen en hun gezondheid is groot. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft 12 maart 2020 bepaald dat het coronavirus officieel een pandemie is. Dit heeft gevolgen voor de dekking van de verzekering.

Coronavirus is niet verzekerd bij nieuwe verzekeringen
De uitbraak van het coronavirus is een wereldwijd probleem geworden. Hiermee is het coronavirus geen onzekere gebeurtenis meer. Voor annuleringsverzekeringen die vanaf 20 maart worden afgesloten, is er geen dekking op grond van het coronavirus. Wij verzoeken u bij het afsluiten van nieuwe aanvragen uw relaties hierop te wijzen.

Voorbeeldtekst online bij het afsluiten van de annuleringsverzekering:

Let op! U gaat een annuleringsverzekering afsluiten
De uitbraak van het coronavirus is een wereldwijd probleem geworden. Hiermee is het coronavirus geen onzekere gebeurtenis meer. Voor verzekeringsaanvragen vanaf 20 maart is er geen dekking voor annulering op grond van het coronavirus.

We passen de voorwaarden van de annuleringverzekering aan
In de verzekeringsvoorwaarden van de annuleringsverzekering voegen wij toe dat de annulering van een reis alleen verzekerd is als de verzekering binnen 14 dagen na boeking van de reis is afgesloten. Deze aanpassing wordt direct verwerkt in de nieuwe voorwaarden Particulier Op Zeker Doorlopende Reis Annulering DLR BV 52 201. De voorwaarden Avéro Achmea Compleet Bij Elkaar Voorwaarden Annulering P-V1516 en P-R508 worden per 1-7-2020 hiermee aangepast.

Check onze themapagina voor al uw vragen over het coronavirus en onze verzekeringen.

Staat uw vraag er bij?

DAS

In alle media is het coronavirus volop in het nieuws. Misschien krijgt u vragen van uw relaties over een geplande vakantie, het werk of een aankoop. Vanuit DAS hebben we een aantal juridische vragen en antwoorden op een rij gezet.

Bekijk de informatie

Op woensdag 25 maart heeft het webinar ‘Corona op de werkvloer: de rechten en plichten van de werkgever en de zzp-er’ plaatsgevonden. In dit webinar hebben we zo veel mogelijk antwoord gegeven op uw arbeidsrechtelijke vragen rondom dit onderwerp.

Bekijk het webinar.

Heeft uw klant een rechtsbijstandverzekering gesloten voor 1 maart 2020?
Dan verandert er helemaal niets. DAS zal binnen de grenzen van de polisvoorwaarden de schademelding naar aanleiding van de coronacrisis in behandeling nemen. DAS zal haar beleid hierin niet aanpassen.

Rechtsbijstandverzekering gesloten na 1 maart 2020?

Heeft uw klant op of na 1 maart 2020 een rechtsbijstandverzekering gesloten of uitgebreid..

Geen dekking, wel juridische hulp?

Bij een niet verzekerd juridisch geschil biedt DAS klanten Rechtshulp On Demand dienstverlening aan. Deze dienstverlening is speciaal ontwikkeld voor klanten die geen rechtsbijstandverzekering hebben of geen dekking hebben binnen de verzekering. Met deze dienst biedt DAS de mogelijkheid om zowel consumenten als ondernemers, tegen een vast bedrag, te helpen met een (dreigend) juridisch conflict, bijvoorbeeld in verband met de coronacrisis.

Meer weten over deze dienstverlening?
Ga voor hulp aan consumenten naar www.das.nl/rechtshulp-on-demand. Voor ondernemers verwijzen wij u graag naar www.das.nl/ondernemer/onze-diensten/rechtshulp-on-demand.

Verruiming uitgestelde betaling
Vorige week maandag hebben wij u geïnformeerd over de mogelijkheid van uitgestelde premiebetaling voor zakelijke klanten die daarom verzoeken. Deze mogelijkheid tot verruiming van de uitgestelde betaling is verlengd tot en met 30 juni 2020. DAS volgt hierin de lijn van het Verbond van Verzekeraars.

Podcasts
DAS heeft een aantal podcasts afgelopen week opgenomen over de volgende onderwerpen:

Interessante blogs
Hieronder treft u een overzicht aan van interessante blogs:

DAS in de media
Naast bovenstaande informatie hebben medewerkers van DAS ook medewerking verleend aan diverse nieuwsberichten:

Op maandag 8 juni 2020 organiseert DAS van 10:00 uur tot 11:00 uur een gratis webinar over de tweede termijn van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) die per 1 juni aanstaande in gaat.

Inhoud webinar
Tijdens dit webinar gaan onze senior arbeidsrechtjuristen Joyce Bender en Pascal Besselink in op de verschillen tussen de huidige regeling en de nieuwe. Wat betekenen deze veranderingen voor werkgevers en werknemers? En wat zijn de ontslagmogelijkheden al dan niet in combinatie met een beroep op de NOW? Natuurlijk is er ook een mogelijkheid om vragen te stellen.

Meld u aan
Dit webinar is niet alleen voor u interessant, maar ook voor uw zakelijke klanten. Wilt u of een van uw relaties het webinar volgen? U kunt zich direct aanmelden. Deelt u vooral deze link ook met uw zakelijke klanten. Heeft u nu al een vraag aan onze juristen? Stel deze bij uw aanmelding. Dan verwerken wij uw vraag in het webinar.

Meld u direct aan voor het webinar

Op maandag 8 juni organiseert DAS weer een webinar. Dit keer over de ontslag reden en in welke mate de 1e of 2e termijn van de NOW regeling hier een rol in speelt. Meld u hier aan.

Een goed personeelsdossier is natuurlijk belangrijk. Hier hebben wij u in het webinar Personeelsdossier van half mei over geïnformeerd. Maar het begint al bij een goede arbeidsovereenkomst. Het hebben van een goede arbeidsovereenkomst met een werknemer is van groot belang. Wij bieden verschillende typen arbeidscontracten aan. Deze kunt u vinden in onze shop.

Interview met Charles Staats
Deze week heeft directeur Charles Staats een interview in het AM gegeven over de relevantie van een rechtsbijstandverzekering tijdens deze coronacrisis. Lees hier het interview.

Langere doorlooptijd bij uitbesteding zaak naar externe partijen
Door de huidige omstandigheden kan het voorkomen dat de doorlooptijd voor het uitbesteden van dossiers vertraging oploopt. Dit betekent dat vragen later beantwoord worden dan u van ons gewend bent. Uiteraard streven we ernaar om vragen en dossiers binnen de gestelde termijn te beantwoorden en af te handelen.

Wanneer wordt een zaak uitbesteed?
Nadat uw relatie het juridisch conflict bij DAS heeft gemeld, gaat DAS aan de slag. Het kan zijn dat uw relatie bij het behandelen van het juridisch dossier te maken krijgt met een uitbesteding. Dit houdt in dat DAS een externe partij in schakelt voor het behandelen van het dossier. Kiest uw relatie voor de vrije keuze rechtshulpverlener (VKR)? Dan besteden wij dergelijke juridische zaken ook uit aan een externe partij.

Mocht u hier verder vragen over hebben neem gerust contact op met onze adviseursdesk bereikbaar op 020 – 651 7811 of informeer er naar bij uw accountmanager.

Geen verzekering, maar wel even sparren met een jurist?
Voor zakelijke klanten heeft DAS de 30-minuten jurist ontwikkeld. In 30 minuten kan een ondernemer de jurist alle vragen stellen die hij heeft. De jurist vertelt de ondernemer waar hij aan toe is, en hoe sterk deze staat. Ook adviseren wij over de mogelijke vervolgstappen. Meer weten? Ga dan naar de website van DAS.

DAS heeft afgelopen week weer een nieuwe podcasts opgenomen over het thema huur en verhuur:
- Podcast: Commerciële huur en verhuur

Ook kunt u een Instagram livesessie terugkijken over het coronavirus en reizen:
- Instagram livesessie: Coronavirus en reizen

Interessante blogs
Hieronder treft u een overzicht aan van interessante blogs:

ASR

Deze Q&A gaat in op actuele vragen rondom het reisadvies na 15 juni 2020.

Download Q&A pdf-document hier.

Download Q&A pdf-document hier.

Zoals zoveel bedrijven werken we ook bij a.s.r. zoveel mogelijk vanuit huis. Dat geldt ook voor onze collega’s van a.s.r. schade die normaal bij klanten langsgaan, bijvoorbeeld de schade-experts of de preventiespecialisten. Zij werken gewoon door, maar dan op een andere manier. Graag geven wij je een kijkje in hun nieuwe manier van werken.

Preventiespecialisten
a.s.r. schade heeft een eigen team van preventiespecialisten. Normaal voeren zij inspecties uit bij klanten en geven ze adviezen om schade te voorkomen. Momenteel werken zij vanuit huis en voeren ze inspecties op afstand uit. Hierover maken wij dan duidelijke afspraken met zowel u als de klant.

Gerard Gerrits, preventiespecialist: ‘Toen bleek dat we niet meer fysiek op bezoek konden bij onze klanten, bedachten we een manier om virtueel op bezoek te gaan. We doen dat in samenwerking met u. Een virtueel bezoek bereiden we goed voor, om het gesprek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We bellen eerst ‘gewoon’, en daarna gaan we videobellen om zo ‘samen rond te lopen’ over het bedrijf. Dan bespreken we de preventiemaatregelen. Op deze manier kunnen we gewoon doorwerken. Ook krijgen we positieve reacties van collega’s en klanten.’

Is het niet mogelijk om inspecties op afstand uit te voeren? Dan is het mogelijk om in overleg met de branchemanager verzekeringsaanvragen te accepteren onder voorbehoud van inspectie. Deze moet dan later nog wel gebeuren.

Schade-experts
Onze eigen expertisedienst werkt zoveel mogelijk vanuit huis. Zij benaderen de klanten (waar ze onder normale omstandigheden een afspraak op locatie mee maken) nu telefonisch. De schade-experts beoordelen de schade door vragen te stellen aan de klant. Tijdens het bellen kan de expert meekijken op video, zodat hij de schade kan zien en foto’s kan maken.

We zien dat 85-90% van het werk op deze manier gedaan kan worden. Als een bezoek noodzakelijk is, komt er in overleg gewoon een schade-expert langs. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een grote brandschade of bij het beoordelen van een schade aan een auto, caravan of camper. Uiteraard doen ze dit volgens de richtlijnen van het RIVM. Als een expert zelf symptomen heeft van verkoudheid of ziekte zal hij of zij niet naar buiten gaan.

Paul Westerik, schade-expert: ‘Bij omvangrijke schades ontkomen we er niet aan om de locatie te bezoeken. Zo bezocht ik afgelopen week enkele klanten die geconfronteerd waren met een fikse brand. Dan kun je niet wachten, maar moeten we zo snel mogelijk helpen. We houden ons dan aan de regels van het RIVM, zo schudden we geen handen en gaan we elkaar zoveel mogelijk uit de weg. Ook houden we gesprekken kort. Het nadeel is dat we minder tijd hebben om het slachtoffer te spreken, gelukkig kunnen we dit goed maken door digitaal te communiceren als we verder werken vanuit huis.’

Wilt u een schade melden van uw klant? Gebruik dan het Contactformulier op Volmachtweb en stuur dan bij de melding gelijk foto’s mee. En indien nodig, ook gelijk videomateriaal en een eventuele offerte. Zo kunnen we uw klant snel helpen.

Schaderegelaars bij letselschade
Onze schaderegelaars bezoeken momenteel geen slachtoffers of belangenbehartigers. De schaderegelaar heeft als dat mogelijk is telefonisch contact met het slachtoffer of belangenbehartiger om de schade te bespreken. Samen met de behandelaar kijken ze hoe ze het slachtoffer het beste kunnen helpen. Als het nodig is leggen ze later alsnog een bezoek af. Waar nodig en passend betalen wij ook in de huidige situatie voorschotten aan slachtoffers.

Herstelbedrijven
Onze schadebehandelaren en onze schade-experts werken samen met ons (duurzaam) herstelnetwerk. Dit zijn bijvoorbeeld bouwbedrijven, reconditioneringsbedrijven en glaszetters die de schade komen herstellen. Zij werken zoveel mogelijk door. Ze bekijken per bezoek of ze hun werk wel of niet kunnen doen: zo is werk dat buiten moet gebeuren makkelijker dan werk in een huis waar iedereen vlak bij de hersteller in de buurt is. Als een klant klachten heeft, kan de afspraak helaas niet doorgaan. Uiteraard gaan ze zelf ook niet op pad als ze klachten hebben.

Goede samenwerking
Wij zijn trots op onze collega’s die zich ook nu inzetten om u en de klanten zo snel en zo goed mogelijk te helpen. Gelukkig kunnen zij digitaal een groot deel van hun werk blijven doen, en zijn zij flexibel in het zoeken van creatieve oplossingen om contact te houden met de klant. Ook zijn wij blij op ons goede contact en de fijne samenwerking die we met u hebben.

Downloads

De Goudse

Corona-informatie
Er komen bij ons veel vragen binnen. Om u zo goed mogelijk te informeren hebben wij een vragenlijst opgesteld over corona. Deze informatie is vanaf nu toegankelijk via de homepage van het Adviseursportaal. Daarnaast hebben wij op goudse.nl informatie voor verzekerden geplaatst, die wij de komende dagen verder blijven aanvullen.

De coronacrisis brengt veel onzekerheid met zich mee. Het is onduidelijk hoelang die crisis gaat duren, maar het is niet uitgesloten dat we er nog vele maanden mee te maken hebben. Dat maakt het risico dat een huwelijk of feest moet worden afgelast voor ons onacceptabel groot.

Offertestop
Helaas hebben wij daarom moeten besluiten tijdelijk te stoppen met de verkoop ervan. Er kunnen geen nieuwe offertes worden uitgebracht en de verzekering kan tijdelijk niet meer worden afgesloten (ook niet als u voor uw relatie al een premieberekening heeft gemaakt). Uiteraard blijven verzekeringen die al zijn afgesloten gewoon van kracht.

Kunnen ondernemers ook een beroep doen op de Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud voor zichzelf als ondernemer of als zzp’er?
Nee, de regeling is bedoeld voor een tegemoetkoming in de loonkosten van personeel. Voor ondernemers zelf en voor zzp’ers zijn er andere regelingen.

Welke extra tijdelijke ondersteuning is er voor zzp’ers en mkb’ers?
Voor hen is er de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Torzo). Deze regeling staat open voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers, die in financiële problemen komen door de coronacrisis. Meer informatie vindt u in de Q&A op het Adviseursportaal. Zie ook de informatie van het Coronaloket van de Kamer van Koophandel.

Misschien heeft u het al in onze vorige nieuwsbrief gelezen, maar graag brengen wij het nog een keer onder de aandacht: het bezorgen van maaltijden is voor horecarelaties gedekt binnen het pakket CompleetVerzekerd Horeca.

Bij De Goudse zien we het bezorgen van maaltijden als een standaard nevenactiviteit van horecabedrijven. Dit betekent dat deze activiteit standaard verzekerd is binnen het pakket CompleetVerzekerd Horeca. Dit geldt ook voor ondernemers in de detailhandel (zoals bakkers en groentehandelaren) die producten bezorgen. Vanzelfsprekend is er geen dekking als een ondernemer gaat bezorgen voor andere bedrijven.

Heeft uw relatie een Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven, Personenauto-, Bestelauto- of Verkeersschadeverzekering Medewerkers dan zijn de bezorgactiviteiten verzekerd. Ook als dit sinds de uitbraak van het coronavirus een nieuwe activiteit voor uw relatie is.

Reaal

We schrijven geschiedenis deze weken. Een situatie als deze hebben we allemaal nog niet meegemaakt. Dat betekent ook meteen dat we voor onbekende vragen en dilemma’s komen te staan. We proberen u zo goed als mogelijk te informeren. We plaatsen daarom regelmatig berichten op Reaal partners bij “dossier coronavirus” op de homepage. Kijk dus regelmatig op onze site. In de tussentijds, pas goed op uzelf en op elkaar!

Om richtlijnen aan te geven die u kunt raadplegen als u vragen heeft ontvangt u hierbij een beknopte opsomming van ons standpunt per categorie. In het dossier “coronavirus” op Reaal Partners wordt hier verder op ingegaan. Onderstaande regels gelden tot 15 april 2020 maar in de huidige tijd kunnen deze worden aangepast. Wij informeren u daar uiteraard tijdig over.

Vragen

Betalingen:

Termijnen:

Voertuigen:

Aanpassen verzekering ivm omstandigheden:

Preventiemaatregelen en preventietips
In deze tijd van onzekerheid kunnen wij, als verzekeringsbranche, juist het verschil maken door klaar te staan voor onze klanten. Reaal heeft daarom bedrijfswacht ontwikkeld: https://www.reaal.nl/ondernemers/bedrijfswacht/corona-preventietips-voor-ondernemers/. Deze site is voor iedereen toegankelijk en hier vindt u tips over het voorkomen van diefstal, brand of andere calamiteiten. Er zijn aparte tips opgesteld en toegevoegd: corona preventietips. U kunt uw klanten en adviseurs verwijzen naar deze site, zeker in deze lastige tijd!

Aegon

De mei- en zomervakantie komen dichterbij. We kunnen ons voorstellen dat u veel vragen krijgt van klanten over de annulering van reizen in die periodes vanwege corona. Daarnaast krijgen we ook vragen van adviseurs over hoe het zit met andere regelingen, zoals vouchers. Daarom zetten we deze informatie voor u op een rij!

Lees meer

Het coronavirus heeft grote impact op de bedrijfsvoering van uw klanten. En zelf heeft u er waarschijnlijk zowel privé als zakelijk ook veel last van. Ook voor de inkomensverzekeringen van Aegon zijn er gevolgen.

Lees meer

Arag

Webinar 'vakantie en reizen'

dinsdag 14 april 2020, 15.30 - 16.30 uur
Meer lezen/aanmelden.

Webinar 'hoe zit het NOW voor MKB'

donderdag 16 april 2020, 12.00 - 13.00 uur
Meer lezen/aanmelden.

In het webinar 'De juridische gevolgen van Corona voor ondernemers' gaan Nadine Breure en Eida Custers - juristen algemeen verbintenissenrecht – in op alle aspecten van (het opzeggen) van contracten in tijden van Corona en hoe ondernemers de relaties met klanten en leveranciers goed kunnen houden. Uiteraard kunnen er ook vragen gesteld worden. Wij verwachten grote interesse, dus snel aanmelden is verstandig.

Het webinar vindt plaats op dinsdag 21 april om 11.00 uur. Op het ARAG Marketing Portaal kunt u een kant-en-klare uitnodigingstekst voor uw klanten downloaden. Deel dit interessante webinar dus snel met hen.

meer lezen/aanmelden

Uitnodiging downloaden

Nationale Nederlanden

Vanuit de verzuimverzekering van Nationale-Nederlanden vergoeden wij de verzekerde kosten van loondoorbetaling bij verzuim van uw werknemers. Ook wanneer dit vanwege het coronavirus is.

Omdat het coronavirus inmiddels ook Nederland heeft bereikt, komen er steeds meer vragen binnen over vergoeding vanuit de verzuimverzekering van Nationale-Nederlanden. Voor vergoeding vanuit de verzuimverzekering is het belangrijk dat uw werknemer(s) door ziekte hun werkzaamheden niet kunnen uitvoeren. Wij zetten de meest gestelde vragen voor u op een rij.

Informatie inkomensverzekeringen

ElipsLife

Overlijden en arbeidsongeschiktheid als gevolg van COVID-19 wordt bij elipsLife niet uitgesloten van dekking.

Hiermee sluiten wij aan bij het standpunt van het Verbond van Verzekeraars en bij andere verzekeraars in de markt.

De Goudse

Het coronavirus heeft grote impact in de wereld. U en uw relaties merken daar ongetwijfeld veel van en dat geldt ook voor ons. Er is sprake van extreme marktomstandigheden waardoor het op dit moment voor ons onmogelijk is te bepalen tegen welke premies wij nieuwe verzuim- en Ziektewetverzekeringen zouden moeten afsluiten. Daarom hebben wij een ingrijpende maatregel moeten nemen.

Geen nieuwe verzuim- en ZW-erv-verzekeringen
U kunt vanaf vandaag (dinsdag 17 maart, 14.00 uur) voor onze Verzuim- en Ziektewet-eigenrisicoverzekering tijdelijk geen offertes meer uitbrengen en deze producten niet meer afsluiten. Lopende offertes en aanvragen mag u nog wel afhandelen.

Wij vragen u alle aandacht te richten op uw bestaande relaties om hen zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.

Tot slot
Wij betreuren het zeer dat wij dit besluit hebben moeten nemen maar er is op dit moment helaas geen andere mogelijkheid. Uiteraard informeren wij u zodra de situatie anders wordt.

Het coronavirus heeft grote impact. Dit is nu ook zichtbaar geworden in de verzekeringswereld.

Geen verzuimoffertes meer voor De Goudse
Zo is het bij De Goudse momenteel niet mogelijk om een verzuimverzekering af te sluiten. De Goudse geeft aan nu niet adequaat te kunnen bepalen tegen welke condities zij nieuwe verzuimverzekeringen wenst af te sluiten. Hierdoor kunnen er geen offertes aangevraagd worden.

We attenderen u erop dat dit tijdelijke maatregelen zijn. Zodra de situatie verandert informeren wij u via deze nieuwspagina.

Tenslotte zult u begrijpen dat wij bij de acceptatie extra kritisch zullen zijn.

Vragen?
Heeft u vragen? Dan helpen wij u graag! Neemt u dan contact op met onze afdeling acceptatie inkomen via 0314 - 760 367 of inkomen@mandaatassuradeuren.nl.

Kunnen ondernemers ook een beroep doen op de Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud voor zichzelf als ondernemer of als zzp’er?
Nee, de regeling is bedoeld voor een tegemoetkoming in de loonkosten van personeel. Voor ondernemers zelf en voor zzp’ers zijn er andere regelingen.

Welke extra tijdelijke ondersteuning is er voor zzp’ers en mkb’ers?
Voor hen is er de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Torzo). Deze regeling staat open voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers, die in financiële problemen komen door de coronacrisis. Meer informatie vindt u in de Q&A op het Adviseursportaal. Zie ook de informatie van het Coronaloket van de Kamer van Koophandel.

Wij begrijpen dat u momenteel veel vragen binnenkrijgt op het gebied van verzuim. Ons team Verzuim- en Re-integratieondersteuning (VRA) ondersteunt u en uw relaties graag. De leden van dit team kunnen werkgevers van wie de medewerkers nu niet kunnen werken (maar niet ziek zijn) de weg wijzen naar de juiste loketten. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van subsidie of WW. Ook de twee arbodiensten waarmee wij samenwerken, ArboNed en Perspectief, kunnen uw relatie op dit punt begeleiden.

Uiteraard blijft de gebruikelijk dienstverlening van team VRA gewoon doorgaan. De relatiebeheerders zijn nog steeds heel goed bereikbaar en de persoonlijke contacten met zowel adviseurs als werkgevers werpen keer op keer hun vruchten af.

Onze medewerkers blijven zich, grotendeels vanuit huis, inzetten om u en uw relaties zo goed mogelijk verder te helpen. De telefonische bereikbaarheid staat soms onder druk maar zij zijn wel goed bereikbaar via e-mail. Wij vragen u vriendelijk van deze mogelijkheid gebruik te maken. Zij beantwoorden uw vraag dan zo snel mogelijk. Onze accountmanager blijft uiteraard wel telefonisch goed bereikbaar.

De verlenging van de thuiswerkperiode raakt natuurlijk ook een groot deel van uw relaties. In deze nieuwsbrief informeren wij u over de dekking bij schade op apparatuur tijdens deze thuiswerkperiode. Ook leest u over de financiële maatregelen vanuit de overheid en over het uitzenden van personeel naar werkplekken met een verhoogd besmettingsrisico.

Schade aan apparatuur bij thuiswerken gedekt
Nu er vanuit de overheid is besloten dat de thuiswerk-periode verlengd is tot en met 28 april, vragen veel ondernemers zich af of de apparatuur die zij ter beschikking stellen aan hun medewerkers om thuis te kunnen werken verzekerd is op de Inventaris/Goederenverzekering.

Gelukkig kunt u goed nieuws brengen. Inventaris, en ook apparatuur, is op locatie verzekerd tot het verzekerde bedrag, zolang deze spullen zich in een gebouw in Nederland bevinden. Dit geldt dus ook gedurende de periode dat medewerkers op advies van de overheid thuiswerken om verspreiding van het coronavirus te beperken. Bij schade doen we in een thuiswerksituatie gedurende deze periode geen beroep op de preventie-eisen zoals vermeld in de polisvoorwaarden.

Algemene vragen over financiële maatregelen vanuit de overheid
De overheid helpt ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis. Er zijn diverse tijdelijke financiële regelingen vastgesteld in een noodpakket.

Het pakket is op te delen in drie groepen:

Tegemoetkoming inkomsten en salarissen
Hieronder valt:

Uitstel belastingen
Hieronder valt:

Versoepeling kredieten
Hieronder valt:

Compensatie transitievergoeding na twee jaar ziekte
Wij wijzen u graag ook op de Regeling compensatie transitievergoeding. Dit is geen nieuwe regeling in verband met corona, maar mogelijk voor u wel relevant. Werkgevers kunnen bij het UWV compensatie aanvragen als zij een werknemer ontslaan die meer dan twee jaar ziek is. Zij krijgen dan compensatie voor de transitievergoeding die zij aan hun werknemer hebben moeten betalen. Zo voorkomen werkgevers dat zij na twee jaar loon doorbetalen met nog meer kosten worden geconfronteerd. Dit kan ook met terugwerkende kracht voor dienstverbanden die zijn geëindigd op of na 1 juli 2015.

Voor het aanvragen van de compensatie gelden alle volgende voorwaarden:

Uitzending personeel naar werkplekken met verhoogd besmettingsrisico
Sommige werkgevers sturen personeel naar werkplekken met een verhoogd risico op besmetting, zoals ziekenhuizen. In onze vragenlijst op het Adviseursportaal leest u wat dit betekent voor de dekking op hun verzuim- en aansprakelijkheidsverzekering.

Een overzicht van de soorten ondernemers voor wie deze steun van toepassing is vindt u op de site van de rijksoverheid. Daar vindt u ook vragen en antwoorden over de financiële regelingen.

Avéro Achmea

Het coronavirus heeft grote impact. Dit is nu ook zichtbaar geworden in de verzekeringswereld.

Ook Avéro Achmea heeft per 19 maart 2020 specifiek voor het product Verzuim Conventioneel de volgende wijzigingen doorgevoerd:

We attenderen u erop dat dit tijdelijke maatregelen zijn. Zodra de situatie verandert informeren wij u via deze nieuwspagina.

Tenslotte zult u begrijpen dat wij bij de acceptatie extra kritisch zullen zijn.

Vragen?
Heeft u vragen? Dan helpen wij u graag! Neemt u dan contact op met onze afdeling acceptatie inkomen via 0314 - 760 367 of inkomen@mandaatassuradeuren.nl.

We treffen een nieuwe tijdelijke Verzuimmaatregel die per direct van kracht is
Het coronavirus heeft niet alleen een grote impact op Nederland, maar heeft helaas ook gevolgen voor onze Verzuimverzekeringen. Daarom voeren we een nieuwe maatregel voor onze Verzuimverzekering Stop Loss door.

We stoppen tijdelijk met aanbieden van Verzuimverzekering Stop Loss
Wij hebben hiervoor de volgende redenen:

Achmea heeft als missie om bij te dragen aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving
In tijden als deze is die missie voor ons nog relevanter. We staan midden in de samenleving en zijn op meerdere vlakken betrokken bij de huidige corona- en economische crisis. De producten en diensten van onze merken spelen een grote rol in het leven van onze klanten. Zeker nu is het van groot belang om er te zijn voor onze klanten. Als coöperatieve verzekeraar willen we het beste doen voor onze klanten. We zetten samen al tal van extra stappen om hiervoor te zorgen.

Een van de stappen om hiervoor te zorgen is de volgende.
In de volmacht Inkomen van Avéro Achmea blijft het mogelijk om verzuimverzekeringen te offreren en te accepteren.

Wat gaat er vanaf morgen 19 maart 2020 wel wijzigen, specifiek voor ons product Verzuim Conventioneel?

Dit zijn tijdelijke maatregelen.

De Amersfoortse

In het nieuws gaat het nergens anders meer over; het coronavirus. Dit heeft grote impact op uw klanten, op u en op ons. Hierdoor is het beoordelen van risico’s complexer waarop wij onze werkwijze hebben aangepast. U leest hier meer over in deze mail.

Handmatig beoordelen offertes
Alle offertes voor een Verzuim- of Ziektewetverzekering gaan wij handmatig beoordelen op basis van het risico. Het kan zijn dat het aanvragen van een offerte hierdoor langer duurt dan u van ons gewend bent.

Wachttijd minimaal 30 dagen
Alle nieuwe Verzuim- en Ziektewetverzekeringen krijgen een wachttijd van minimaal 30 dagen. Dit geldt voor alle Verzuimverzekeringen, dus ook de MKB Verzuim-ontzorgverzekering. Op deze manier blijven wij onze verantwoordelijkheid nemen als verzekeraar, waardoor risico’s verzekerbaar blijven.

Geen behandeling van aanvragen voor de Verzuimverzekering Eigen risico in geld (Verzuimverzekering Stop-loss)
Omdat het voor ons nu onmogelijk is om een inschatting te maken van het risico, bieden wij de komende tijd geen Verzuimverzekering Eigen risico in geld (Verzuimverzekering Stop-loss) aan.

Bestaande klanten die wijzigingen willen aanvragen
Uiteraard gaan wij de komende tijd onze bestaande klanten helpen. Het is voor bestaande klanten tijdelijk niet mogelijk om een risicoverzwaring door te voeren in de dekking. Denk hierbij aan verlagingen van het aantal wachtdagen, verhoging van het dekkingspercentage of het (extra) meeverzekeren van werkgeverslasten.

Wat als een werkgever veel zieke medewerkers heeft?
Als een werkgever een zieke medewerker heeft valt dit uiteraard binnen de dekking van onze Verzuim- en Ziektewetverzekering. Ook ziekte door het coronavirus. Is een medewerker gewoon gezond, maar als gevolg van het coronavirus niet in staat om te werken? Dan zijn er andere regelingen, zoals de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud.

WIA- of WGA verzekeringen
Bovenstaande veranderingen gelden overigens niet voor de WIA- of WGA verzekeringen. Offertes voor deze verzekeringen worden gewoon door ons afgegeven. Wij vragen u echter wel attent te zijn op de huidige situatie van het bedrijf.

Hoe zit het met AOV's voor ondernemers?
Vooralsnog verandert er niets in de werkwijze van de individuele AOV's voor ondernemers. Mocht dit nog gebeuren? Dan houden wij u hiervan op de hoogte.

Heeft u nog vragen?
Door ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus kan het zijn dat bovenstaande werkwijze onvoldoende blijkt. Wij zullen dan verdere aanpassingen doorvoeren. Hou daarom onze nieuwsbrieven, Cockpit en de websitepagina's over collectieve inkomensverzekeringen en voor individuele AOV's in de gaten. Er gaat ook nog een mail uit naar werkgevers om hen te informeren over het coronavirus en hun collectieve inkomensverzekering. Voor vragen kunt u terecht bij uw Specialist Inkomen of Relatiebeheer op telefoonnummer (033) 464 28 65.

De gevolgen van het coronavirus zijn voelbaar in ons dagelijks leven en in onze werkzaamheden. Werkzaamheden komen veelal stil te liggen, ook voor ondernemers en ondernemingen. Wij willen u en uw klanten (ondernemers, werkgevers) steunen waar wij dat kunnen in deze moeilijke tijd. Hieronder leest u hoe wij dat doen.

1. Coronaloket voor u en uw klanten

In deze tijd is het belangrijk om maatwerk te kunnen bieden voor klanten in problemen. Heeft u klanten die financieel of op een andere manier in de problemen komen? Neem contact met ons op via het Coronaloket: 030-2574111. Een team staat klaar om met u en uw klanten mee te denken. Dat kan bijvoorbeeld een passende betalingsregeling zijn of het bieden van arbeidskundige, mentale of bedrijfskundige begeleiding. Wij zijn bereikbaar van 8.00 tot 17.30 uur.

2. Tijdelijke regelingen voor ondernemers

Het is ons doel om ondernemers met een AOV van De Amersfoortse te helpen om fysiek en mentaal, maar ook financieel gezond te blijven. Daarom hebben wij tijdelijke regelingen beschikbaar gesteld voor ondernemers die getroffen worden door de gevolgen van het coronavirus. Een ondernemer in financiële problemen kan extra tijd krijgen om aan de betaling te voldoen, zonder dat een betalingstraject wordt gestart. Mocht dit niet voldoende blijken, dan denken wij graag mee over andere maatwerkoplossingen. Ook stellen wij hulp beschikbaar voor ondernemers om fysiek en/of mentaal fit te blijven. Heeft uw klant behoefte aan een passende oplossing, neem contact op met het Coronaloket (030-2574111).

3. Tijdelijke regelingen voor werkgevers

Op donderdag 19 maart 2020 hebben wij u al geïnformeerd over de werkwijze voor onze verzuim- en ziektewetverzekeringen. Hier kunt u dit bericht teruglezen.

Daarnaast willen we graag tegemoet komen aan werkgevers die door de coronacrisis tijdelijk over minder financiële middelen beschikken. Een werkgever die tijdelijk niet de mogelijkheid heeft om de premie te voldoen, krijgt de mogelijkheid om 60 dagen extra tijd te nemen voor een betaling. Verder kan ook voor de werkgever een betalingsregeling worden getroffen. Dit gaat niet vanzelf. In beide gevallen willen wij u vragen om in overleg te treden met ons Coronaloket, zodat wij samen tot een passende oplossing kunnen komen voor uw klant(en).

4. Uitleg over maatregelen vanuit de Rijksoverheid voor zzp-ers en werkgevers

klik voor grotere afbeelding

De Rijksoverheid ontwikkelt een steunpakket voor zzp-ers en biedt werkgevers de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW).

(Bron: Leonie Haas)

Deze afbeelding geeft hier uitleg over en mag u delen met uw klanten onder vermelding van bovengenoemde bron.

5. Op de hoogte blijven via onze kanalen

Via Cockpit en onze nieuwsbrieven blijven we u informeren over de laatste ontwikkelingen. Onze klanten houden we op de hoogte via nieuwsbrieven, een speciale pagina voor ondernemers en werkgevers en via onze social mediakanalen Facebook, LinkedIn en Instagram.

Heeft u vragen?

Het zijn uitdagende tijden voor ons allemaal. Wij blijven daarom graag met u in contact. Heeft u vragen, neem dan contact met ons op via het Coronaloket (030-2574111) of met uw Specialist Inkomen.

We hopen dat u dit bericht in goede gezondheid leest.

Aanscherping acceptatiebeleid
We passen het acceptatiebeleid aan omdat het voor ons onmogelijk is de risico’s in te schatten met een korte eigen risicoperiode. We doen daarom geen aanbiedingen meer voor verzuimverzekeringen conventioneel met een eigen risicoperiode van 10 en 20 dagen en verzuimverzekeringen Stoploss. Voor sommige sectoren geldt dat er in het geheel geen aanbiedingen worden gedaan voor een verzuimverzekering. Dit betreft Horeca, Kappers, Sport- en Fitnessclubs, Scholen, Onderwijsinstellingen en Uitgaansgelegenheden. Daarnaast is er voor een aanbieding van een verzuimverzekering conventioneel met een eigen risico periode van 30, 65 en 130 dagen een aangescherpt beleid. Deze vindt u terug in de bijlage “Aanscherping acceptatiebeleid corona”.

Mag een risicoverzwaring worden doorgevoerd?
Het is voor bestaande klanten tijdelijk niet mogelijk om een risicoverzwaring door te voeren in de dekking. Denk hierbij aan verlagingen van het aantal wachtdagen, verhoging van het dekkingspercentage of het (extra) meeverzekeren van werkgeverslasten.

Ziekmeldingen en claims
De schadeafdeling heeft een actieve rol in het managen van ziekmeldingen en claims. Een nauwe samenwerking met de arbodienstverleners is belangrijk. Wij hebben de meeste met u samenwerkende arbodiensten gevraagd om onterechte ziekmelding niet alleen door te halen als ziekmelding, maar ook bij uw schadeafdeling te melden.

Hoe kan de toename van “oneigenlijke” ziekmeldingen worden voorkomen?
U kunt dit voorkomen door bij de ziekmelding altijd de vraag te stellen: “heeft de ziekmelding te maken met het coronavirus?” Vervolgens kunt u nagaan wat er onder de dekking valt. Een onterechte ziekmeldingen (bijvoorbeeld door quarantaine) leidt niet tot een uitkering. In de bijlage vindt u een voorbeeld van een aanpassing die wij in onze systemen hebben doorgevoerd. Zie de bijlage “Ziekmelding en corona”.

Ontstaan er betalingsproblemen door het coronavirus?
We willen klanten daarin tegemoet komen. Wij hebben u daarover eerder bericht op 20 maart 2020. De betalingstermijn mag verlengd worden met 30 dagen.

Wilt uw klant de periodieke betaaltermijn aanpassen?
Wij hebben u daarover ook eerder bericht op 20 maart 2020. In dit bericht wordt vermeld dat er voor de klant geen kosten verbonden zijn aan de wijziging van de betaaltermijn van bijvoorbeeld kwartaal- naar maandbetaling. Dit geldt echter niet voor klanten van De Amersfoortse, daar wordt conform het handboek een opslag doorgevoerd bij het verkorten van de betaaltermijn. De wijziging kan alleen per toekomstige prolongatiedatum worden doorgevoerd.

Wilt u eventuele toezeggingen van het verruimen van de betalingstermijn separaat vastleggen?

Andere vragen over de verzuimverzekering?
Mogelijk kunt u ook geconfronteerd worden met vragen die niet direct betrekking hebben op de hierboven genoemde onderwerpen. Een antwoord kunt u wellicht terugvinden in de volgende link: https://www.amersfoortse.nl/werkgever/coronavirus. Wilt u deze vragen aandachtig doornemen?

Vragen over de maatregelen van de overheid?
Voor de overheidsmaatregelen willen wij u verwijzen naar onderstaande link. De link biedt u extra informatie over de maatregelen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe regeling Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) in combinatie met de verzuimverzekering?
Veel vragen hieromtrent in combinatie met de verzuimverzekering zijn nog onbeantwoord. Er wordt hard gewerkt om zo snel mogelijk met antwoorden te komen. Wel kunt u al veel informatie terugvinden via de link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/aanvragen-werktijdverkorting-en-ww-uitkering-personeel

Hebt u nog vragen? Dan kunt u terecht bij uw volmachtmanager.

Woensdag 1 april van 16:00 tot 17:00 uur

Landelijke maatregelen in verband met het coronavirus maken het moeilijk om vrijuit te ondernemen. Social distancing leidt tot geannuleerde afspraken en samenwerken wordt moeilijker. Wat is de nieuwe strategie? Expert Frans de Groot geeft je handvatten om opnieuw de regie te pakken. Ga met Frans aan de slag met jouw business om ook in deze moeilijke markt volop te ondernemen!

Meld je aan

Woensdag 2 april van 16:00 tot 17:00 uur

Over het vervolg en de implementatie van het steunpakket is voor velen nog veel onduidelijk. Ronald Kleverlaan van Stichting MKB Financiering en Marco Vermin van Alfa Accountants en Adviseurs gaan in op de praktische inwerking­treding van de economische maatregelen voor ondernemers.

Het webinar deel 1 over het steunpakket voor ondernemers was een succes. Gemist? Kijk ‘m hier terug.

Meld je aan

Nationale Nederlanden

Vanuit de verzuimverzekering van Nationale-Nederlanden vergoeden wij de verzekerde kosten van loondoorbetaling bij verzuim van werknemers. Ook wanneer dit vanwege het coronavirus is. Omdat het coronavirus inmiddels ook Nederland heeft bereikt, komen er steeds meer vragen binnen over vergoeding vanuit de verzuimverzekering van Nationale-Nederlanden. Voor vergoeding vanuit de verzuimverzekering is het belangrijk dat werknemer(s) door ziekte hun werkzaamheden niet kunnen uitvoeren. Wij zetten de meest gestelde vragen voor u op een rij.

Q&A corona informatie

Vanuit de verzuimverzekering van Nationale-Nederlanden vergoeden wij de verzekerde kosten van loondoorbetaling bij verzuim van uw werknemers. Ook wanneer dit vanwege het coronavirus is.

Omdat het coronavirus inmiddels ook Nederland heeft bereikt, komen er steeds meer vragen binnen over vergoeding vanuit de verzuimverzekering van Nationale-Nederlanden. Voor vergoeding vanuit de verzuimverzekering is het belangrijk dat uw werknemer(s) door ziekte hun werkzaamheden niet kunnen uitvoeren. Wij zetten de meest gestelde vragen voor u op een rij.

ARAG

Onze juristen David Wijngaard en Astrid Bergenhenegouwen leggen in dit webinar uit hoe u als ondernemer gebruik kunt maken van de NOW-regeling 2.0. Ook wordt ingegaan op de verschillen tussen de eerste en de tweede regeling.

Klik hier voor meer informatie & om aan te melden.

Kan je in coronatijd werknemers ontslaan? En wat zijn de regels rondom ontslag? Tim Coronel (ondernemer) en Sandra Bonestroo-van Zon (Expert jurist Arbeidsrecht) gaan het gesprek aan.

Beluister hier de podcast.

In deze podcast gaan Chantal Greeven (zelfstandig ondernemer Tealounge) en Astrid Bergenhenegouwen (senior jurist Sociaal Verzekeringsrecht) in gesprek over alle ins en outs van de TOZO-regeling.

Beluister hier de podcast.

Heeft u door de tijdelijke stillegging van uw bedrijf moeite om de huur te betalen? Nienke Tinholt, jurist Huurrecht, vertelt welke mogelijkheden u heeft.

Lees hier de blog.