eHerkenning: verplicht per 1 november

Per 1 november is de werkgever verplicht gebruik te maken van eHerkenning (Niveau 3) om in te kunnen loggen bij het werkgeversportaal van het UWV. De bekende oude manier van inloggen is dan niet meer mogelijk en momenteel is nog maar een klein deel van de 175.000 werkgevers in het bezit van eHerkenning. eHerkenning is de nieuwe digitale sleutel voor ondernemers en overheid. Het moet ervoor zorgen dat gevoelige informatie op-en-top is beveiligd.

De ervaringen van ondernemers die met eHerkenning werken, zijn positief. Het inloggen via eHerkenning gaat in 2 stappen. Inloggen en daarna een veiligheidscode via de sms.

Het aanvragen kost tijd en kost ook geld. De verwachting is dan ook dat er een run op zal komen, als werkgevers beseffen wat dit inhoudt. Het advies vanuit het UWV is dan ook: verdiep je op tijd in de aanvraagprocedure en zorg dat je de formulieren compleet hebt.

Als dit tijdig gedaan is, dan ben je verzekerd van gebruik van het werkgeversportaal van het UWV na 1 november 2019. Bovendien kun je met eHerkenning bij 400 overheidsinstanties inloggen. Meer informatie is te vinden op: www.eherkenning.nl

Mijn.UPIVA.nl

Bij de introductie van MijnUPIVA hebben we rekening gehouden met het verdwijnen van het digitale paspoort. Momenteel onderzoeken de ontwikkelaars van het platform de impact van eHerkenning voor MijnUPIVA.