Het vakantieseizoen is aangebroken, een uitgelezen moment om u goed te informeren over praktische zaken rondom uw zorgverzekering. Wellicht heeft uw kantoor een samenwerking op het gebied van zorgverzekeringen met UPIVA. Heeft u deze niet en wilt u deze samenwerking met ons aangaan? Bekijk hier meer informatie.
We hebben de meest gestelde vragen over zorg in het buitenland voor u op een rijtje gezet in dit bericht.
Wat te doen als er op vakantie iets gebeurt?
Uiteraard hopen wij dat u een fijne, onbezorgde vakantie zal hebben. Wat moet u doen als u onverhoopt toch medische kosten maakt door een ongeval of ziekte? In een noodsituatie kunt u contact opnemen met het alarmnummer 112. Dit nummer werkt in elk Europees land. Is er spoedeisende hulp nodig, maar is er geen sprake van een noodsituatie? Neem dan altijd contact op met de alarmcentrale van je zorgverzekeraar. De medewerkers van de alarmcentrale kunnen u verder bijstaan met diverse zaken. Verderop in de nieuwsbrief staan de juiste telefoonnummers per zorgverzekeraar genoemd.
Standaard dekking via de basisverzekering
Als u op vakantie gaat in het buitenland, is er via de basisverzekering dekking tegen ziektekosten. Het recht op vergoeding is echter wel beperkt vanuit de basisverzekering; spoedeisende ziektekosten worden vergoed conform het Nederlandse tarief. Zijn de kosten in het buitenland hoger dan in Nederland, dan zal de basisverzekering de kosten die uitstijgen boven het Nederlandse maximum niet dekken. Deze extra kosten worden vaak beter vergoed vanuit een aanvullende verzekering, controleer dit. Anders is het aan te raden om te kijken naar een reisverzekering met een dekking voor zorgkosten, vaak dekt deze de kosten die niet door uw zorgverzekeraar worden vergoed.
Wat kan de Alarmcentrale voor u betekenen?
Moet u tijdens uw vakantie naar het ziekenhuis? Bel altijd met de Alarmcentrale. Dit nummer staat op uw zorgpas. Een Nederlandssprekende hulpverlener helpt u verder. Deze hulpverlener kan u onder andere vertellen:
• Wat u moet doen in een bepaalde situatie
• Waar u terechtkunt indien u zorg nodig heeft
• Welke kosten worden vergoed en welke kosten niet
Mocht het nodig zijn dan neemt de Alarmcentrale rechtstreeks contact op met het ziekenhuis, bijvoorbeeld als er een taalbarrière is. Moet u tijdens uw vakantie naar de dokter of apotheek? Dan kunt u de kosten het beste ter plekke betalen en de buitenlandse nota achteraf bij de verzekeraar declareren. Ook bij deze zorg is het verstandig om dit te melden bij de Alarmcentrale. Naast het bieden van hulp, maken zij ook een dossier op van uw situatie. Dit maakt declareren bij terugkomst een stuk eenvoudiger. Via dit dossier kan uw zorgverzekeraar en de reisverzekeraar ook veel directer en sneller met elkaar schakelen voor uw vergoedingen.
Alarmnummers Zorgverzekeraars
Zorgverzekeraar Alarmcentrale
Aevitae | EUCARE +31 20 851 22 75
Aevitae | VGZ +31 40 297 55 50
Avéro Achmea +31 71 364 18 50
CZ +31 13 468 04 02
De Amersfoortse +31 20 651 51 51
Menzis +31 317 455 555
Nationale Nederlanden +31 20 594 80 70
OHRA +31 26 400 48 68
ONVZ +31 88 668 97 67
Stad Holland +31 20 651 51 51
VGZ +31 40 297 55 50
Zilveren Kruis +31 71 364 18 50
Neem de Zorgpas (EHIC) mee
Achterop de zorgpas staat de zogenaamde ‘EHIC’ gegevens (European Health Insurance Card). Controleer uw pas hierop, niet alle zorgpassen hebben standaard de EHIC op de achterkant staan. Op uw zorgpas staat het nummer van de Alarmcentrale. Deze gegevens heeft u nodig bij spoedeisende hulp binnen Europa. Hebt u geen E111 nodig voor uw vakantiebestemming, dan volstaat het meenemen van uw zorgpas met EHIC.
E111 vakantieformulier
In sommige vakantielanden heeft u aanvullend op uw EHIC een E111 vakantieformulier nodig. Vraag deze aan ruim voordat u op vakantie gaat bij uw verzekeraar. De betreffende landen zijn:
– Bosnië-Herzegovina
– Kaapverdische eilanden
– Marokko
– Macedonië
– Montenegro
– Tunesië
– Turkije
– Servië
Advies is om dit ruim voor uw vakantie op te pakken met uw verzekeraar. Naast dat elke verzekeraar hierin een andere werkwijze heeft, is er ook vaak 2 tot 3 weken voor nodig om het te kunnen verzenden. Laat u dus goed informeren als u naar 1 van bovenstaande landen toe gaat.
Haal op tijd vaccinaties
Op ggdreisvaccinaties.nl staat welke vaccinaties er nodig zijn per land. Controleer bij uw eigen verzekeraar met welke diensten zij gecontracteerd zijn om een zo hoog mogelijke vergoeding vanuit de aanvullende verzekering te kunnen ontvangen, als u deze heeft. Vergoedingen voor vaccinaties komen niet vanuit de basisverzekering.
Regel een medische verklaring
In sommige landen is een medische verklaring nodig voor het verkrijgen van bepaalde medicijnen en/of mee te nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slaappillen of ADHD-medicatie. Controleer van tevoren of er een medische verklaring (medicijnen paspoort) nodig is voor het medicijn dat u gebruikt. Dit kunt u opvragen bij uw huisarts. Ook uw apotheker kan hier u uitgebreid over informeren.
Sluit een reisverzekering af
Met een reisverzekering kunt u twee dekkingen aangaan die voor uw zorg van toepassing zijn, namelijk:
– Zorgkosten dekking buitenland (Europa/Wereld)
– Gevaarlijke sport dekking
Hebt u bij uw zorgverzekering geen Europa of Werelddekking, dan kunt u deze dekking bij uw reisverzekering laten toevoegen. Dan bent u alsnog goed aanvullend verzekerd tegen hoge medische kosten in het buitenland, maar ook voor verloren of gestolen bagage, autopech en meer. De reisverzekering dekt over het algemeen de kosten die de zorgverzekeraar niet kan vergoeden.
Mocht u ook van plan zijn om een gevaarlijke sport uit te oefenen, dan is het verstandig om dit van tevoren aan te geven bij de reisverzekeraar. Vaak kan hiervoor een aparte aanvullende dekking worden toegevoegd. Gevaarlijke sporten zijn bijvoorbeeld: parachutespringen, bergbeklimmen, kiten, wildwatervaren, zweefvliegen, et cetera.
Handige Apps voor op reis
Zeker op Reis-app
Met deze handige app hebt u altijd een overzicht van praktische reisinformatie bij de hand. Medicatie- en vaccinatieoverzicht, landeninformatie en een reiswoordenboek zijn te vinden in deze app.
Meer over de Zeker op Reis-app
EHBO-app van het Rode Kruis
Een medisch noodgeval in uw omgeving? Met de EHBO-app hebt u de juiste instructies altijd op zak. Van brandwond tot aanvallen, van vergiftiging tot verstuiking.
Meer over de EHBO-app
Heeft u nog vragen, neem dan gerust met ons contact op met UPIVA: 088 – 000 8 333 of zorg@upiva.nl.